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Patrolling bicycle officer |
Last week the new mayor decided to stop the Hamburg bicycle police this year. In the face of budget cuts Mayor Ahlhaus prefers to save the police orchestra instead of the bicycle police.
The bicycle police started in 1996. In 1999 the project was threatened to be abolished already. Later in 2007 the approved work of the bicycle police was realized in the Bicycle Strategy Paper for Hamburg, fundamental for the transport policy of this government.
The concept of the bicycle police had included:
- Accident prevention
- Mediation of a cooperative transport behavior
- Holistic approach to road safety work
- Breakdown of old prejudices
Priceless were the experiences as cyclists of the police officers on bikes. Even police officers had to realize that cycling is really hard on odd Hamburg cycle tracks. Some of the officers started to record defects of cycle tracks for the building and transport departments. With the cancellation of the bicycle police the government shows that traffic safety for cyclists is not given preference to.
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Bicycle officers often used fairs or events to present themselves |
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Some years ago the bicycle police started an own campaign. The police
appealled to use odd Hamburg cycle tracks.That campaign was one of the
dark sides of the work of the cycle officers. |
Als ehemaliger Fahrradkurier in HH muss ich zugeben, dass die Fahrradstaffel meistens nur genervt hat und von niemandem ernst genommen wurde. Insofern bin ich jetzt nicht wirklich traurig über deren Absetzung. Denn die Situation für Fahrradfahrer in HH, darin sind sich wohl alle einig, war und ist desolat. Die Fahrradstaffel war ein weiterer Faktor, den sowiso schon ziemlich angespannten Fahrradfahrer auf Hambunrgs Strassen mürbe zu machen. Insofern beurteile ich das Aus positiv für Hamburgs Radfahrer.
AntwortenLöschenwww.kielerize.blogspot.com
Hallo Marcel,
AntwortenLöschenich kannte die Fahrradstaffel seit ihrer Gründung 1995 oder 1996 und hatte ihre Entwicklung gut miterlebt. Es gab auch sehr gute und engagierte Polizisten bei der Fahrradstaffel, die dafür sorgten, dass bei einigen Polizisten über die Fahrradstaffel hinaus und auch anderen Hamburger Behördenmitarbeitern erstmalig ernsthaft über den Radverkehr nachgedacht wurde. Diesen Erfahrungswert für die Polizei sollte man niemals unterschätzen. Zu der Zeit, als die Fahrradstaffel mit dem Plakat "Radweg benutzen ... ist doch klar" warb, waren diese sympathischen Polizisten, mit denen ich gerne zusammengearbeitet hatte, schon nicht mehr bei der Fahrradstaffel.
...na klar, ist natürlich eine Sache der Perspektive und Fahrradpolizisten sind ja praktisch die Antipoden der Fahrradkuriere.
AntwortenLöschenNatürlich ist es postitiv zu bewerten, dass sich Behördenmitarbeiter Gedanken über den Radverkehr machen, heute mehr denn je und ich finde es gut, dass dieses Signal auch in HH schon angekommen zu sein scheint. Doch ertstaunen tut mich, dass gerade Hamburg mit soviel Kapital, Innovation und Fortschrittlichkeit auf dem Sektor Fahrradfreundlichkeit so weit hinten liegt. Kiel hat z. B. seit 1988 eine Fahrradkoordinierungsstelle, hier arbeitet ein fester Mitarbeiter ausschliesslich an Radverkehrsfördernden Konzepten und bis heute ist der Anteil von damals 8% auf 21% angewachsen. Ziel sind 25% in 2012. Gibt es in HH auch gewisse Ansätze?
Viele Grüße aus Kiel, Marcel
Marcel's Kielerize-Blog
2006 besuchte auf meine Initiative eine Delegation mit Politikern und Behördenvertretern aus Hamburg die Fördestadt und überzeugte sich von den Erfolgen der Kieler Radverkehrsförderung.
AntwortenLöschenAm Beispiel des Kieler Erfolgsmodell wurde anschließend in Hamburg ein Fahrradforum gebildet, in dem die Radverkehrsstrategie für Hamburg entwickelt wurde.
Hamburg will bis 2015 den Radverkehrsanteil auf 18% erhöhen.
Hinweise zur Radverkehrsstrategie:
http://hamburgize.blogspot.com/2010/08/campaigning-for-cycling-munich-beats.html
http://hamburgize.blogspot.com/2010/10/no-ridiculous-car-trips-in-hamburg.html
Hello Stefan,
AntwortenLöschenIf there is one cycling city in Germany that I recommend it would be Freiburg. I may be biased because I lived/studied there for two years. I especially like the Strassenbahn! I wish they also have it here in Hamburg (to Steilshoop?). I am not an avid cyclist but I love the public transportation system.
I am happy to have found your blog. I just started a blog about the Hamburg European Green Capital 2011 (www.greenhamburg.wordpress.com) Perhaps you can also write as a guest/regular blogger as related to your interest (cycling or sustainable transportation in general).
andrew
Hello Andrew,
AntwortenLöschenI am not an expert for Freiburg cycle traffic, but as I have seen Freiburg still has very narrow cycle tracks and cycle lanes next to parking cars without the required safety distance.
Hamburg tries to reinvent the tram since the early 1990s. The former Mayor Voscherau advertised for trams in his election campaign.
The last polls in the newspaper don´t look good for trams back on Hamburg´s streets.
Being European Green Capital next year will be an interesting year for Hamburg´s cycle traffic.
Stefan
Hi Stefan,
AntwortenLöschenyes you are correct. I only referred to the extent of the bike lanes, which I think is pretty comprehensive for a small city.
What I find different is that bike lanes in Freiburg are mostly on the road itself, whereas in Hamburg it is on the sidewalk. Speaking of preference and safety in cycling, I was so impressed with the wide lanes and that small barrier that separates them from the main road in Copenhagen. If bike lanes were like that here in Hamburg, I might pick up the habit of cycling (ok, maybe just under dry weather).
Andrew
Hello Andrew,
AntwortenLöschencycle lanes give cyclists more safety, of course. Hamburg´s cycle traffic history is much different to the one in Freiburg or Copenhagen. Hamburg had built the last 60 years nearly only cycle tracks, which were seperated only from the sidewalks. Sidewalks became smaller to make place for a very narrow cycle track between parking lots and pedestrians to chase away cyclist from the road lanes for faster car traffic flow. In Hamburg cycle tracks were built for car traffic, not for cyclists. I think Freiburg startet with it´s cycle infrastructure much later than Hamburg. Under different political leadership in Freiburg it was easier to mark cycle lanes on the road lanes, and cheaper.
If cycle tracks in Hamburg were like Copenhagen ones Hamburg could triple cycle traffic and become a real green city, reduce CO2, reduce number of seriously injured persons due to traffic accidents with cars. The decision for or against cycling doesn´t depend only on the condition of infrastructure. I love cycling. Cycling even in Hamburg is fast and easy, but could become much easier, faster, safer and more comfortable under copenhagenized infrastructure.
Yes. That would be so nice. To ride through Hamburg under copenhagenized circumstances. Although i think that the bicycle-situation in Hamburg is not the best compared with many other german cities, it made a lot of fun to ride bike in hamburg when i lived there. Now if i imagine broad cycle lanes down the Hoheluftchaussee-Grindelberg-Grindelallee - ....great imagination! So let's hope that the traffic policy detects the value (among others even monetary) of an cycling friendly city.
AntwortenLöschenMarcel's Kiel-Bike-Blog
Hello Marcel,
AntwortenLöschenif Hamburg would have broad cycle lanes or cycle tracks it is at the moment not for shure that you can use them. Since this week one of the broadest cycle tracks of the city is used for the christmas market. The status of a broad cycle lane is also important. Cyclist on the cycle routes at Jungfernstieg now have to use the road lane for the next six weeks.