22. November 2010

Hamburg Started Undoing Dangerous Eyesores (3) - Less Cycle Tracks

Hamburg startet Abbau von Gefahrenstellen (3) - Weniger Radwege

hamburgize.com / Stefan Warda
Steinstraße / Lange Mühren Nov. 2010 avoiding conflict with pedestrians
Steinstraße / Lange Mühren im November 2010: Konfliktvermeideung mit Fußgängerverkehr

Recently traffic management for cyclists in Steinstraße have been changed. At the KAUFHOF department store and the tax office building the very narrow cycle track has been closed. Cyclists in direction to Speersort and city hall are guided from an old cycle track onto the road lane without any alternative. Some parts of the cycle track are still visible at Jakobi church, the Hochbahn building and Speersort. The obligation to use them has been given up.

hamburgize.com / Stefan Warda
Steinstraße / Lange Mühren before renewal
Steinstraße / Lange Mühren vor Umbau: Fußgänger stauen sich auf dem Radweg

hamburgize.com / Stefan Warda
Steinstraße / Lange Mühren before renewalSteinstraße / Lange Mühren vor Umbau: Fußgänger stauen sich auf dem Radweg

hamburgize.com / Stefan Warda
Steinstraße / Lange Mühren before renewal
Steinstraße / Lange Mühren vor Umbau: Fußgänger auf dem Radweg

The bad cycle track caused heavy conflicts between cyclists and pedestrians like nearly no other cycle track in Hamburg. Giving up the cycle track is the consequence, but cycle promotion looks different than cycling with heavy car traffic on the road lanes. Doubling the cycle traffic proportion is a strong climate protection target of the city of Hamburg, but car drivers will not feel addressed to change onto a cycles without any cycle infrastructure like in Steinstraße now.

hamburgize.com / Stefan Warda
Former odd cycle track, narrow, lots of conflicts
Ehemaliger Radweg, schmal, viele Konflikte

hamburgize.com / Stefan Warda
Cool: Waste deposal exclusively for cyclists
Cool: Abfallbehälter exklusiv für Radfahrer

hamburgize.com / Stefan Warda
Conflicts on odd cycle track
Konflikte auf kümmerlichem Radweg

Conflicts on odd cycle track

Conflicts with pedestrians

Conflicts with pedestrians

hamburgize.com / Stefan Warda
Conflicts with pedestrians

hamburgize.com / Stefan Warda
Pedestrians on cycle track waiting for green light

hamburgize.com / Stefan Warda
Conflicts with pedestrians

hamburgize.com / Stefan Warda
Conflicts
Konflikte

Very uncomfortable

Contrary to the Hamburg way promoting cycling on road lanes Copenhagen tries to increase number of cyclists with new cycle tracks to the disadvantage of space for car traffic. Copenhagen wants to increase cycle proportion from 36% to 50%, therefore motorists should give up driving with cars. As example this year in Stormgade new cycle tracks were implemented on both sides, therefore one road lane was given up. Copenhagen community welcomed cyclists for cycling on the new cycle tracks after opening last September. Hamburg´s administration and politicians should declare any more that streets of Hamburg are to small for good cycle infrastructure.

hamburgize.com / Stefan Warda
Copenhagen Stormgade with four road lanes, no cycle tracks

hamburgize.com / Stefan Warda
Copenhagen Stormgade now has cycle tracks on both sides, but only three lanes for car traffic

hamburgize.com / Stefan Warda
Copenhagen Stormgade with four road lanes, no cycle tracks
Kopenhagens Stormgade vor Umbau mit vier Fahrstreifen und ohne Radwege

hamburgize.com / Stefan Warda
Copenhagen Stormgade now has cycle tracks on both sides, but only three lanes for car traffic
Radverkehrsförderung: Kopenhagens Stormgade hat nun Radwege auf beiden Seiten und nur noch 3 statt vier Fahrspuren

2 Kommentare:

  1. Hi Stefan,
    mir ist irgendwie unklar, warum in vielen Gemeinden in D die Radverkehrsplanung so groß im kommen ist und alle schreien, dass die Dänen und Holländer so fortschrittlich bzgl. Radverkehrskonzepte sind und im Endeffekt doch nicht konsequent das umgesetzt wird, was und in unseren Nachbarländern als funktionierendes Konzept umgesetzt wird. Warum tun sich die Deutschen nur so schwer, Abstriche für das Auto für eine innovative Radverkehrsplanung in kauf zu nehmen. Kopenhagen zeigt doch auf ganzer Linie, wie sehr die Bevölkerung bereit ist, bei angemessener Infrastruktur aufs Rad zu wechseln. Aber nein, in Deutschland, in diesem Fall in HH macht man wieder halbe sachen, wie in Deinem Bericht geschildert. Ich versteh's nicht.
    Viele Grüße, Marcel

    AntwortenLöschen
  2. Hallo Marcel,

    weil in Kopenhagen, Amsterdam usw. alle Beteiligten hinter einer guten Radverkehrsplanung stehen. Du als Geograph stehst ggf. auch bald vor der Herausforderung auch Andersdenkende charmant und geschickt von solchen guten und sinnvollen Plänen zu überzeugen.

    Grüsse
    Stefan

    AntwortenLöschen